-پاسخ آیت الله سیستانی درباره لباس مشکی در محرم وصفر
-پاسخ آیت الله خامنه ای درباره افطار کردن با تربت امام حسین علیه السلام
-دست زدن همراه با شادي و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او(ص) درجشن هايي كه به مناسبت ايام ولادت ائمه(ص) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مي شود چه حكمي دارد؟ اگر اين جشن ها در مكانهاي عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاي ادارات و يا حسينيه ها برگزارشوند، حكم آنها چيست؟
-پاسخ آیت الله شبیری زنجانی درباره جشن عروسی در ماه محرم وصفر
-پاسخ آیت الله مکارم شیرازی درباره اصلاح و آرایش در ماه های محرم و صفر
-پاسخ آیت الله روحانی درباره جنگ عایشه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همه گناهان بدتر بود
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز روز عید غدیر
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز عید غدیر
-پاسخ آیت الله حکیم در باره افضل بودن حضرت علی علیه السلام از بقیه ائمه وپیامبران
-پاسخ آیت الله وحید خراسانی درباره سیگار کشیدن در ماه رمضان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:10947 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:6

اگر انسان به اين نتيجه برسد كه روحانيت به جاي تبليغ دين در دام ظواهر دنيا افتادهاند و رقابت در مريد بازي و ساختن مدرسه و مسجد افتادهاند ميشود از پرداخت خمس خودداري كرد؟

اولاً بايد ديد كه شما از كجا به اين نتيجه رسيدهايد و مقدمات اين استنتاج يقيني را از چه راه به دست آوردهايد؟ زيرا براي رسيدن به يك نتيجه قطعي و يقيني بايد مقدمات يقيني داشته باشيم و به قول منطقيان صغرا و كبراي يقيني انسان را به نتيجه يقيني ميرساند.

بعضي انسانها بدون ملاحظه و بدون دقت، نتيجه گيريهايي ميكنند و تفكّرات و اعمال خود را بر اساس آن بنا ميكنند. پول هايي كه به مراجع تقليد ميرسد اعم از خمس، هديهها، نذورات، كفّارات، ردّ مظالم و... بايد صرف مصالح اسلام و مسلمين شود و آقايان اين پولها را با دقت و وسواس در اين امور خرج ميكنند، لذا وقتي احوال مراجع تقليد را كه اهل تقوا و زهد ميباشند ملاحظه كنيد ميبينيد كه وضع زندگي آنان مانند بقيه مردم است، نه خانههاي آن چناني دارند و نه ذخيرههاي بانكي.

نقل شده كه وقتي آيت الله بروجردي(قدس سره) از دنيا رفت مقدار زيادي بدهي داشت و منزل مسكوني نداشت كه بعد از مرگش براي آقازادهها خريداري شد.

هم چنين امام راحل(قدس سره) با اين كه هم مرجع تقليد و هم رهبر يك كشور بزرگ بود داراي زندگي ساده و بي آلايشي بود كه موجب حيرت همگان بود. الان هم اگر به خانه مراجع برويم، ميبينيم وضعيت زندگي آنان چگونه است. ساختن مدارس علميه و حفظ و نشر اسلام و ترويج احكام اسلام يكي از وظايف مراجع ميباشد كه با اموالي كه در دست دارند اين كارها را انجام ميدهند.

اما اين كه فرمودهايد: ساختن بناهاي بزرگ براي رقابت با يك ديگر، افزايش تعداد مقلدان، اين پندار شما، يك بدبيني بيش نيست، عالمي كه پس از شصت سال درس و بحث به مرجعيت رسيده هوس هايش مرده است مگر اين كه يقين بر فساد آن پيدا كند آن هم از طريق مقدمات يقيني و صحيح و وقتي هم يقين پيدا كرد بايد به خود آن مؤمن تذكر بدهد. بنابراين، كسي كه بايد خمس بدهد، نميتواند خودش مستقيماً انفاق كند، بلكه بايد به مرجع تقليدش بدهد يا از او در مصرف و انفاق اجازه بگيرد. مضافاً بر اين كه ما با خمس دادن رفع تكليف كردهايم مسؤليت بعدي مال مراجع است، اگر كسي پشت سر امام جماعتي سي سال نماز بخواند بعد بفهمد يهودي بوده، فرمودهاند لازم نيست نمازها را اعاده كند و زر و بال آن براي امام جماعت خواهد بود.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.